DAHA İYİ ERİŞİMLE KONVEYÖR BAKIM SÜRESİNİ KISALTIN

DAHA İYİ ERİŞİMLE KONVEYÖR BAKIM SÜRESİNİ KISALTIN

MARTIN ENGINEERING

Günümüzde karayoluna çıkan araçların tümü, motora erişim için kolayca açılabilen kaputa sahip olacak şekilde tasarlanıyor. Böylece bakım personelinin rutin servis işlemlerini yapması, kullanım ömrü boyunca ortaya çıkan sorunları teşhis etmesi ve çözmesi kolaylaşmaktadır. Konveyör sistemlerinin de aynı şekilde, bant boyunca bakım personelinin konveyör durumunu kontrol edebilmesini, servisini gerektiği gibi yapabilmesini ve büyük arızaların ortaya çıkmasını önlemesine yardımcı olabilmesi için uygun alanlar içerecek şekilde tasarlanması gerekiyor. Ne yazık ki, bu tür erişim olanakları, acil bir ihtiyaç ortaya çıkıncaya kadar mühendislik konveyör sistemlerinde göz ardı edilmektedir. Bu eksiklik, operasyon krizlerinin ortaya çıkmasından önce bakım personelinin kritik bileşenleri gözlemesini ve bakımlarını yapmasını sağlayan işlemleri zorlaştırmaktadır. Bunun sonucunda maliyetler artmakta ve üretim verimliliği düşmektedir.

Konveyör üreticileri, sistem bileşenlerine daha kolay erişebilme ihtiyacına cevap verebilmek için bir yandan servis işlemleri sırasındaki güvenliği artırırken, diğer bir yandan da bakım süresini kısaltmak için özel olarak tasarlanmış bileşenler ve aksesuarlar geliştirme ihtiyacı konusunda duyarlı hale gelmişlerdir. Kaydırılabilir kızak bant kanatları, bant sıyırıcı mekanizmaları, rulo tertibatlarının yanı sıra sızdırmaz ağır hizmet tipi gözlem pencereleri gibi yenilikçi ekipman tasarımları; daha az iş kazası, daha kısa işçilik süresi ve daha düşük toplam operasyon maliyetiyle sonuçlanan daha güvenli ve daha verimli bir bakım için daha iyi erişim sunmaktadır.

Martin Engineering Ürün Mühendisine göre “Bu zincirleme bir sorun. Erişimin yetersiz olması, bakım uygulamalarının da yetersiz kalmasına neden olarak acil duruşlara yol açmakta ve operasyonun verimliliğini ve güvenliğini azaltmaktadır. Duruşlar ve iş kazaları, patron ve idari yönetim açısından bakıldığında üretim kaybı, yeni ekipman için büyük sermaye harcamaları ve süren sigorta uygulamaları yoluyla kârlılığı etkilemektedir.”

Erişim gözlem noktaları, giriş kapıları ve servis amaçlı çalışma alanları anlamında kullanılmaktadır.

Konveyör yürüyüş yoluna açılan ve RFID sensörüyle kontrol edilen geçit kapı.

Geçmişte, yöneticiler genellikle bir konveyör sistemine yasal gerekliliklerin ötesinde daha güvenli ve pratik erişim noktaları eklemenin getireceği masrafları üstlenmemeyi tercih ediyordu. Ancak, güvenlik uzmanlarına göre, erişimin yetersiz olması konveyörün kullanım ömrü boyunca bakım ve temizlik maliyetlerini tahminen %65’e varan oranda arttırmaktadır.

Bir dökme malzeme taşıma sistemine uygun erişim tasarlanırken, kolayca ulaşılabilecek üç hedef vardı:
• Görmesi kolay - Ekipmanı göremezsek sorunları da göremeyiz.
• Erişmesi kolay - Erişmesi zor veya tehlikeli olduğunda ekipman bakımının ertelenme eğilimi artmaktadır.
• Değiştirilmesi kolay - Servis işlemleri karmaşık ve uzun zaman alıyorsa arızalı ekipmanın değiştirilmeden bırakılması tercih edilebilmektedir.

Yükleme Bölgesi Yenilikleri

Martin Engineering Ürün Mühendisi sözlerini şöyle sürdürüyor: “Birçok konveyör transfer noktasında darbeleri sönümlemek ve yükü merkezlemek için hala eski rulo sistemleri kullanılmakta. Bu bileşenler genellikle hasar görüyor veya sıkışıyor, dolayısıyla sürtünmeye ve olası yangın tehlikesine neden oluyor. Bunları değiştirmek için ise birden fazla çalışanın yükleme teknesini sökmesi ve ağır aletler taşırken ekipmanı değerlendirmek ve onarmak amacıyla yan kirişten geçmek için konveyör düzlemine girmesi gerekiyor.”

Gözlem pencereleri ve kaydırılabilir kızaklı bileşenler uzun ömürlü ekipman için uygun bakım olanağı sağlamaktadır.

Bakım süresini ve işçiliği azaltmak, güvenliği artırmak ve ekipman ömrünü uzatmak için bakım personelleri kaydırılabilir kızaklı darbe yatakları ve bant destek yataklarını kullanmalıdır. Yükleme teknesinin altına yerleştirilen ve dayanıklı çelik malzemeye sahip yataklar, bandın düşük sürtünmeyle veya düşük bant aşınmasıyla üzerinde ilerleyebileceği pürüzsüz yüzeyler içerecek şekilde tasarlanmış olan ve ağır darbeleri sönümleyebilen Çok Yüksek Molekül Ağırlığına sahip polietilen bar çubuk içermektedir. Bu yataklar tek bir işçi tarafından sökülebilmekte ve polietilen bar çubuklar, konveyörün dışında güvenli bir şekilde çalışarak, tek bir alet yardımıyla kolaylıkla çıkarılabilmektedir. Dahası, hizmet ömrünü iki katına çıkarabilmek için kolayca tersine çevrilip yeniden kullanılabilmektedir.

Kızaklı tasarımlar bileşenlerin bakım için kolayca kaydırılıp çıkarılmasını sağlıyor.

Geri çekilebilir rulo istasyonlar, çökelme bölgesi ve ötesindeki yük yolu boyunca bandı desteklemekte ve oluk açısını korumaktadır. Zorlu ortama, aşındırıcı toza ve zorlu hava koşullarına maruz kalan rulolar zamanla arızalanabilmektedir. Genellikle bant sarkmasını önlemek için yükleme bölgesinde sık düzende yerleştirilen ve kaydırılarak takılıp çıkarılabilen rulo çerçeveleri, çalışanların bandı kaldırmaya veya yan ruloları sökmeye gerek kalmadan bant düzlemi dışında rulo servisi gerçekleştirmesine izin veriyor.

Kızaklı makaralar, arızalı ruloları hızlıca değiştirmek için kolay erişim sağlıyor

Tahliye Bölgesi Bakımı

Martin Engineering Ürün Mühendisine göre “Bant sıyırıcı uçlar gibi aşınan parçaların, geri taşınan malzemelerin bant yolu boyunca toza ve döküntüye neden olmasını önlemek için düzenli olarak izlenmesi, bakımlarının yapılması veya değiştirilmesi gerekmektedir. Ancak sıyırıcı uç ayarları ve değişiklikleri birkaç saatlik duruş gerektirebiliyor.”

Tahrik tamburu ekseninde montajlı birincil sıyırıcılar, sıyırıcı uçla bant arasındaki uygun gergi baskısını korumak için tasarlanmış döner tertibatlara monte edilmektedir. İkincil sıyırıcılar ise tahrik tamburunun altına yerleştiriliyor ve gerginlik için bant hattının biraz yukarısına kaldırılmaktadır.

Özel tasarlanmış ekipmanlar da bir kartuşun çekilmesiyle ve pimin serbest bırakılmasıyla sıyırıcı sistemleri takma veya sökme işlemi pratik bir şekilde gerçekleştirilmektedir. Bu durum, sıyırıcı uç bakımının bir saatten kısa sürede tek bir çalışan tarafından konveryör sistemi dışından yapılmasını sağlamaktadır. 

Gözlem Pencereleri

Sıkı bir sızdırmazlık, kaçak tozun şuttan çıkmasını önlemenin anahtarı olmaktadır. Mevcut birçok montaj, çalışanların ekipman gözlem veya bakım amacıyla ciddi iş kazaları doğurabilecek sistemin altında çökmesini veya sürünmesini, hatta çok dar bir alana girmesini gerektirmektedir. Sistem incelemesinin hızlı, kolay ve güvenli olması gerekmektedir. Düz veya ızgara tipi küçük gözlem pencereleriyle birden fazla gözlem noktası oluşturulabiliyor. Daha büyük kapılar ise belirli aşınabilir parçaların servisi için yeterli alana sahip erişim noktaları sunabiliyor.

Bant sıyırıcılar tek bir çalışan tarafından kolayca değiştirilebilmeleri için rahatça dışarı kaydırılabilecek şekilde de tasarlanabiliyor.

Vaka

Bir kömür fabrikasında, yükleme bölgelerinde eski ekipmanların kullanıldığı iki konveyör transfer noktasında bant hasarı, döküntü ve toz sorunları vardı. Ham kömür cevheri, 2,56 m/sn (500 fit/dk) hızla hareket eden 1000 mm (40 inç) genişliğindeki bantlara yükleniyordu. İlk şut, yüksekliği 5 m (16,5 fit) olan hayli yüksek bir şuttu ve malzeme 12 m (40 fit) uzunluğundaki bir yükleme/çökme bölgesine transfer yapılıyordu. İkinci şutun düşme yüksekliği de benzerdi ve 26 metrelik (85 fit) bir yükleme/çökelme bölgesine boşaltma sağlanıyordu.

Tasarımın eski olması nedeniyle bantlar, yeni üretim taleplerini karşılamaya yönelik tasarlanmamış olan darbe rulolarıyla ve oluklu bir rulo sistemiyle donatılmıştı.

Ekipman arızaları düzenli olarak yaşanıyordu ve rutin bakım için uygun erişilebilirlik olmadığından, uzun süreli duruşlar yaygındı. Bant sarkması, bantla rulolar arasında boşluklar oluşturarak tesis genelinde kaçak toz salınımına neden oluyordu. Yetersiz darbe kontrolü, döküntülerin bantla kuyruk tamburu arasına girmesine neden olarak her ikisine de zarar veriyordu. Çok uzun duruşlar, temizleme maliyetleri ve ekipman değiştirme maliyetleri kârlılığı önemli ölçüde olumsuz etkiliyordu. Yöneticiler, bandı daha iyi koruyan, şutu toz ve döküntülere karşı sızdırmaz hale getiren ve hem incelemeleri hem de süren bakım faaliyetlerini kolaylaştıran bir çözüm arıyordu.

Martin Engineering teknisyenleri, yerinde değerlendirme yapmak ve uygun maliyetli bir çözüm önermek üzere tesise davet edildi. Ekip detaylı bir teklif sunduktan sonra, iki konveyörü de ilgili sorunları gideren modern ekipmanlarla donattı. İlk şut, bandı ve kuyruk tamburunu yüklemeyi ve korumayı kolaylaştırmak için kızaklı bir darbe yatağıyla donatıldı. Ayrıca daha düzgün bir merkezleme için kayar kızakların yanı sıra toz ve döküntülerin kaçmasını önlemek amacıyla konveyör bandı boyunca yan sızdırmazlık lastiği takıldı. Daha uzun şuta da tüm döküş uzunluğu boyunca ilave darbe yatak desteği sağlanarak benzer bir çözüm uygulandı. Her iki şuta kaçakları toplamak için enerji tüketimi olmayan pasif toz torbası sistemleri eklendi.

Kurulumun ardından yükleme bölgelerinin etrafındaki döküntü kontrol altına alındı. Toz emisyonları büyük ölçüde azaltıldı. Operatörlerin bildirimine göre ekipman arıza oranlarında önemli bir düşüş yaşandı ve üretim veriminde ciddi artış sağlandı. Bu sistemin başarısına katkıda bulunan faktörlerden biri, işçilerin bileşenleri dışarıya kaydırarak bakım ve servis işlemlerini konveyörün dışında yapabilmesi oldu.

Martin Engineering Ürün Mühendisi sözlerini şöyle tamamlamakta: “Martin Engineering, tüm dünyada 75 yıldan uzun süredir dökme malzeme işleyen tesislerle çalıştıktan sonra, “kolay erişimin” tüm sektörlerde hem güvenlik hem de üretim verimi için ortak bir faktör olduğunu keşfetti. Tasarım aşamasında kolay erişim ve gözlem yapabilme özelliklerinin dikkate alınmasıyla ekipman bakımlarının daha az işçilikle yapılmasını sağlayabilmekte, böylece duruşları kısaltılabilmektedir. Bu, işletme maliyetine yansımakta ve genel anlamda yatırım karlılığını artırmaktadır.”

Kuyruk tamburunun üzerine yerleştirilen bir kapak, personelin sıkışmış malzemeyi kolayca tespit etmesini sağlanmaktadır.