GÜNCEL TEKNOLOJİLERİ VE DAHA İLERİSİNİ GÖRMEYE ÇALIŞARAK BİR FABRİKA KURULUMU YAPTIK

GÜNCEL TEKNOLOJİLERİ VE DAHA İLERİSİNİ GÖRMEYE ÇALIŞARAK BİR FABRİKA KURULUMU YAPTIK

Üstyapı Yönetim Kurulu Üyesi
Yiğit Gündoğdu

Üstyapı olarak uzun yıllardır farklı sektörlerde önemli çalışmalar gerçekleştirdiniz. Son olarak da Marmara Çimento Fabrikası’nın çalışmalarına devam ediyorsunuz. Fabrikadan biraz bahseder misiniz bize? Ne zaman üretime başlayacak?
Üstyapı 1985’ten beri yol müteahhitliği ve büyük taahhüt işleri yapan bir firma. Ancak bu süre içerisinde sanayi alanında ve diğer sektörlerde büyüme hedeflerimiz olduğu için farklı iş kollarına da yöneldik ve çalışmalar yaptık. İş dallarımız arasında turizm, enerji ve gayrimenkul yer alıyor. Çimento sektörü ile tanışmamız Samsun Kavçim Fabrikası projesini geliştirip, inşa edip, devreye almamız ile başlıyor. Sektörün yaklaşık 10 yıldır içerisindeyiz ve bu sektörü iyi gününde de kötü gününde de çok seviyoruz.

Son olarak yatırımını yaptığımız Marmara Çimento Fabrikası, son teknoloji Avrupa kökenli ve bir miktar yerli ekipmanların kullanıldığı çok modern bir tesis olarak inşa edildi. Bunların içerisinde kendi Ar-Ge’sini yapıp ve imal ettiğimiz büyük bazı kırıcı, ayarlanabilir elek ve benzeri ekipmanlar da bulunuyor. Fabrikamızın limana 30 km mesafede olması sebebiyle ihracat ve kömür temini açısından oldukça avantajlı bir konumda olduğunu düşünüyorum. İç pazar taleplerini en kaliteli çimento ile karşılamak istiyoruz ama bununla beraber ihracatta da Karadeniz, Akdeniz ve Okyanus aşırı destinasyonlarda önemli bir pazar oluşturmayı hedefliyoruz. Nitekim bu hedeflerle beraber 16 metre Drafta ve 3 Yükleme-Boşaltma Rıhtımı’na sahip büyük bir liman inşa edeceğiz.

Fabrikamızda Ocak 2021 sonu itibariyle tüm ekipmanların sıcak testleri yapılmakta olup, Şubat ayı içerisinde Klinker almayı hedefliyoruz. Her ne kadar sektörümüz şu dönemlerde hareketli de olsa, işçi sağlığı ve iş güvenliği açısından temkinli ve acele etmeden devreye alma çalışmalarını sürdüreceğiz. 2020 yılında pandemiden ötürü yaklaşık 4 aylık bir süre boyunca tüm kuruluminşa faaliyetlerine neredeyse tamamen ara vermiştik. Dolayısıyla artık son düzlükteyiz ve acele iş yapıp bir risk almak istemiyoruz.

Marmara Çimento Fabrikası’nın üretim kapasitesi, teknik özellikleri, istihdam oranı vb. özelliklerinden bahseder misiniz?
Marmara Çimento Fabrikası’nın günlük 6.000 ton klinker üretimi, 11.000 ton çimento öğütme kapasitesi gibi bölgede hatırı sayılır bir kapasitesi olacak. 50.000 ton kapalı hammadde stokholümüz, 135.000 ton kapalı klinker stokholümüz, 35.000 ton kapalı kömür stokholümüz ve 30.000 ton çimento silomuz ile sürdürülebilir ve çevreci üretim yapma hedefindeyiz.

Teknik özelliklere gelecek olursak, birçok ünitede by-pass sistemimiz mevcut. Yani herhangi bir ekipman arızası anında tesiste üretimin durmasına mümkün mertebe müsaade etmeyeceğiz. Son teknoloji torbalı filtrasyon tozsuzlaştırma sistemleri ve SEÖS ile fabrikamızda ayrıca çevreci bir şekilde üretim yapacağız. Farin ve çimento değirmeni kapasitelerimizi oldukça yüksek seçtik. Devreye alır almaz çok kısa zaman içerisinde atık ısıdan enerji üretim tesisi kuracağız. Tüm taslak projeler ve hesaplar şu anda yapılmış durumda, sadece reel verilerimizi bekliyoruz. Yine bulunduğumuz bölgenin bir avantajı olarak, yüksek miktarda alternatif yakıt kullanmak üzere yola çıktık. Fırın ve ön ısıtıcıda seçimi yapılmış olan refrakter ürünlerinin tümü geleceğe yani alternatif yakıtı en fazla yakabilecek şekilde düşünülerek seçildi.Teknik olarak prosesimiz de yüksek miktarda alternatif yakıt yakmaya müsait.

İstihdam konusuna gelecek olursak, 250 ile 300 arasında fabrikada daimi çalışanımız olacağını düşünüyorum. Bunun içerisine lojistik, liman inşası ve liman işletmesi sırasında çalışacak kişiler dahil değil.

Fabrikayı kurarken hangi güncel teknolojileri kullanıyorsunuz? Çimento üretimi özelinde nasıl bir farklılık yaratacak?
Güncel teknolojileri ve daha ilerisini görmeye çalışarak bir fabrika kurulumu yaptık. Sürekli yeni çıkan ekipman ve teknolojileri takip ediyorum. Bu iş öncelikle vizyonda başlıyor ve daha sonra bunu kağıda döküp sahada da uygulayabilirseniz hedefinize ulaşmış oluyorsunuz. Tüm bunları yaptığımızı düşünüyorum. Umarım teorideki hedeflediklerimiz pratikte bizi yanıltmayacak. Ton başına en düşük elektrik enerjisi ve yakıt tüketimi ile en kaliteli üretimi yapmak üzere teknolojimizi belirledik, inşa ettik ve devreye alacağız. Çimento üretimi özelinde bahsettiğim gibi, düşük enerji tüketimi ve yüksek kalite ile üretici-müşteri memnuniyetini sağlayacak bir farkındalık yaratacağını umuyorum.

Marmara Çimento Fabrikası’nın ihracat çalışmalarınıza nasıl bir katkısı olacak?
2021’in ikinci çeyreğinde ciddi bir ihracat potansiyelimiz olacak, ancak gelecek projeksiyonlarımıza baktığımda Marmara Çimento Fabrikası olarak 2022 ve 2023 yılında ihracat potansiyelimizi artırarak ülkemize bir katma değer sağlayacağımızı düşünüyorum. İhracatta en önemli hedefimiz gemi yükleme hızımız olacak ve bunu 2022 yılında bir aksilik olmazsa gerçekleştireceğiz.

Turizm, çimento, üst yapı, enerji gibi çok farklı sektörlerde deneyimleriniz mevcut. Bu deneyim ve çalışma alanları şirket olarak size neler katıyor?
Hepsi birer farklı vizyon katıyor, neticede bir aile şirketiyiz. Ama şahsen en sevdiğim sektör özellikle çimento sektörü, sanayi-üretim olduğu için. İçinde prosesi, enerjiyi, makineyi, madenciliği, fiziği, kimyayı, işletmeyi, inşaatı vs. her şeyi barındırıyor. Haliyle, bu sektörden edindiğimiz bilgi, birikim ve tecrübeyi diğer iş dallarımızda da değerlendiriyoruz. Başka ağır sanayi yatırımlarını da gelecekte planlıyoruz, henüz araştırma içerisindeyiz.

2021 yılı ve sonrası için çimento sektörü özelinde nasıl bir büyüme stratejiniz olacak?
2021 ve sonrası için çimento sektörü özelinde klinker üretim kapasitesi olarak bir büyüme stratejimiz olamayacak. Yakın gelecekte birkaç yurt dışı terminal projelerimiz var, Marmara Çimento Limanı yatırımımız olacak. Onları hayata geçirmeye odaklandık şu an için. 2021 yılı ve sonrası için hedefimiz en kaliteli çimentoyu en düşük elektrik enerjisi ve en düşük fosil yakıt tüketimi ile üretmektir. Geldiğimiz teknoloji ve bilgi birikimi ile bunu yapmak hiç zor değil, yapabiliriz ve yapacağız da.