“Sanal gerçeklik çimento sektöründe”

“Sanal gerçeklik çimento sektöründe”

Henüz 4 yıllık genç bir firma olmasına rağmen NBL, Türkiye’nin en büyük çimento şirketlerini referanslarına eklemiş. NBL CEO’su Tolga Tüzün ile sanal gerçeklik ve sanal gerçekliğin çimento sektöründe hangi alanlarda kullanıldığı üzerine konuştuk.

NBL Endüstri’den bahseder misiniz? Ne iş yapar? Nasıl bir yapıdan bahsediyoruz? Sektördeki konumunuz nedir?

NBL Endüstri ana faaliyet alanı çimento sektöründe taahhüt olan, yaklaşık 4 senelik genç bir firma. Genç ve yetenekli kadrosuyla kısa zamanda birçok kaliteli işe imza atmıştır. İlk günden bu yana NBL Endüstri denildiğinde akla ilk gelen; dinamik, çabuk adapte olabilen, girdiği işi hakkıyla yapan ve sorumluluklarını başarıyla zamanında yerine getiren bir yapı olduğudur. Bu sayede kısa zamanda kendi alanında saygın ve tercih edilen bir marka haline gelmiştir.

Hangi sektörlerde ne tür faaliyetleriniz var. Sadece Türkiye’de mi faaliyetleriniz var, yurt dışına da hizmet veriyor musunuz?

Ana faaliyet alanımız taahhüt olmakla beraber projelerimizin çoğunu Türkiye çimento sektöründe Limak ve Votorantim gibi sektör öncü firmalara tamamladık. Bununla birlikte enerji ve madencilik sektörlerini de yakından takip ediyoruz. NBL’nin kısa ama başarılı geçmişinde odağı hep Türkiye oldu. Artık yurtdışına da açılmaya hazır olduğumuzu hissediyor ve bu konudaki çalışmalarımızı hızlandırıyoruz.

Bu yıla hangi hedeflerle girdiniz? Yılın başındaki tahminleriniz ile yıl sonunun örtüşeceğini düşünüyor musunuz?

NBL Endüstri’nin kuruluşundan beri her sene kendimize koyduğumuz hedefleri gerçekleştirmeyi başardık. Bu sene de ondan farklı bir şekilde ilerlemiyor. Bu yılki ana hedeflerimizden ilki, taahhüt tarafında daha fazla eşzamanlı iş yürüterek organizasyonel olarak genişlemek ve ikincisi ise ticari yapımıza farklı iş alanları katarak uzmanlığını arttırmak. Bunların ikisini gerçekleştirebilmek adına büyük adımlar atmış durumdayız. NBL Endüstri olarak bu seneye kadar uzun süreli büyük projelerin parçası olduk ve kendimizi hazır hissetmeden, kalitemizden ödün vermeyeceğimizden, rahat olmadan daha fazlasına elimizi uzatmak istemedik. Bu sene ise işler farklı oluyor; eşzamanlı olarak farklı projeleri, NBL Endüstri dinamikliği ve kalitesini koruyacak şekilde başarıyla sürdürüyoruz. Ek olarak biraz da teknolojiye olan kişisel ilgimden dolayı sektöre herkesin alışmış olduğundan farklı bir şeyler katalım istedik ve sanal gerçekliği çimento sektörüne dahil ettik. Geçtiğimiz sene zaten kendi içimizde çalışmalar yapmaktaydık. Yaptığımız çalışmalar sayesinde ÇEİS’in girişimi olan Çimento Sektörü İSG Eğitim Merkezi’nde (ÇİSİEM) ilk büyük sanal gerçeklik projemizi gerçekleştirmiş olduk.

Sanal gerçeklik nedir?

Sanal gerçeklik çok konuşulan ve hızlı yayılan bir konu olsa da aslında çok fazla bilinmiyor. Arttırılmış gerçeklik, karma gerçeklik gibi farklı isimleri de mevcut. Aslında bunların her birinin arasında küçük farklılıklar var ama ana fikir az çok aynı. Bir veya birkaç ekipman yardımıyla, özellikle bir başlık veya gözlük ön planda olmak üzere, bulunduğunuz çevreyi sanal görüntü ile birleştirebiliyor ve bu yeni ortamla etkileşime girebiliyorsunuz. Aslında bu şekilde anlatınca çok basit geliyor çünkü bir monitör de az çok bu ortamı sağlıyor diyebilirsiniz fakat arada çok fark var. Sanal gerçeklik sıradan bir monitöre ek olarak kullanıcıyı yeni bir boyuta taşıyabiliyor, etrafa 360 derece özgürce baktığı, elleri kollarını kullanarak ve hatta yürüyerek etkileşime girdiği bir atmosfer yaratıyorsunuz. Bu da etkileyiciliği ve akılda kalıcılığı kat kat arttırıyor.

Sanal gerçekliği hangi alanlarda kullanıyorsunuz?

Aslında sanal gerçeklik dünyada eğlence sektöründe daha ön planda fakat endüstriyel çalışmalar da her geçen gün artıyor ve yeni ürünler piyasaya sürülüyor. Biz de bu bağlamda sanal gezinti ve eğitim üzerine çalışmalar yaptık. Sanal gezinti uygulamamız daha çok fuarlara veya tanıtımlara sıkça giden firmalara projelerini daha etkileyici bir şekilde tanıtma imkanı sunuyor. Eğitim alanındaki geliştirmelerimiz ise lokasyon veya ortama göre özelleş - tirilmiş, masa başı eğitimde aktarılmak istenilen önemli noktaların vurgulandığı ve akılda kalıcılığı arttırmayı amaçlayan uygulamalar üzerine çalışıyoruz.

Çimento sektöründeki uygulamalarınızı anlatır mısınız? Sektöre sağladığınız katkılar nelerdir?

Bu konuda sanal gezinti biraz daha yer etmiş durumda, 360 o videolar ve fotoğraflar ile birçok sektörde örneklerini görüyoruz. Biz, buna ek olarak etkileşimi ve etkileyiciliği de arttırmak istedik. İstenilen proje veya alanı 0’dan modelleyerek istediğimiz şekilde detaylandırabiliyoruz. Buna ek olarak kullanıcı bu sanal ortamla etkileşime girebiliyor. Serbestce dolaşıp, dilediği lokasyona gidebiliyor. Bizim önceden belirlediğimiz bir çok obje ile (ekipman çalıştırma, kontrol etme vb.) etkileşime geçebiliyor. Yapılabileceklerin ucu açık, hayal gücümüze ve zamana bakıyor biraz.

Eğitim uygulamasına en güzel örnek ÇİSİEM’de yapılan sanal gerçeklik İSG eğitim uygulamaları olacaktır. Bu uygulamalar sayesinde kulanıcı, günlük iş ortamında ortaya çıkabilecek riskleri, bir ekrandan daha gerçekçi bir yerde tecrübe edip, yapılması gerekenleri yapabiliyor. Bu sayede hem daha gerçekçi bir hissiyat sağlamış oluyoruz, hem de akılda kalıcılığı arttırmış oluyoruz. Olabilecek kazaları, kişinin sağlığını ve güvenliğini riske atmadan yaşatabiliyor ve böylece farkındalığı arttırıyoruz. Eğitim uygulamaları sadece İSG ile sınırlı değil. Ekipman montaj, demontaj, bakım vb. fiziksel etkileşim gerektiren bütün uygulamalarda sanal gerçeklik teknolojisini kullanarak eğitim modülleri yaratabiliyoruz.

Sanal gerçeklik henüz gelişmekte olan bir alan. Siz firma olarak ilerde kendinizi nerede görüyorsunuz?

Yaptığımız çalışmalar ile teknoloji ve sanal gerçeklik dünyasına bir giriş yapmış olduk ama bu kadar hızlı gelişen ve değişen bir sektörde hareketsiz kalmak mümkün olamaz. Kendimizi zaten mevcut çalışmalarımızda geliştirmekle sınırlamayarak, donanım tarafında da çalışmalar yapmayı planlıyoruz. Aslında planlamanın ötesine geçmiş durumdayız. Sanal gerçeklik ortamların - da kullanılmak üzere, kullanıcı hissiyatını arttıracak bir yelek geliştirmek için Teknokent ve Tübitak da dahil olmak üzere Ar-Ge proje başvuru hazırlıklarımız an itibariyle devam ediyor.

Ne tür sorunlarla karşılaşıyorsunuz ve nasıl çözümler üretiyorsunuz?

Yapılan her işte olacağı gibi günlük işlerimizde bizim de karşımıza içsel veya dışsal sebeplere bağlı olan çeşitli sorunlar veya krizler çıkabiliyor. Önemli olan çıkan krizleri en hızlı ve doğru şekilde çözmek ve ders çıkarmaktır. Bir şirketin hiçbir kriz yaşamadan ömrünü sadece yükselişte geçirmesi mümkün değildir. NBL olarak şirket içerisinde bir sorun çıktığında ilk adımımız doğru bilgi akışını sağlamak olur. Doğru bilginin doğru zamanda doğru kişiye ulaşması olası sorunların krize dönüşmesini engelleyebilir. Etkili iletişim şirket içi vizyonumuzun en önemli unsurlarından biridir.

Sanal gerçekliğin maliyeti nedir? Bu maliyete değer mi? Neden?

Maliyet ve süreç ucu çok açık konular, tamamen istenilen projenin detayına ve alacağı süreye bakıyor. Maliyet ne olursa olsun buna değer mi sorusuna cevabımız ise, doğru tespitler üzerine üretilmiş bir çalışma için mutlaka evet olacaktır. Burada işletmenin veya kullanıcının ihtiyaçlarını iyi belirlemek önemli oluyor. Bu konuda her projede müşterilerimiz ile ortak çalışıyor, her biri için özelleştirilmiş bir uygulama yaratıyoruz.

Sektörde rakipleriniz var mı? Sizi rakiplerinizden ayıran özellikleriniz nelerdir? Çimento üreticileri niçin sizi tercih etmeli ?

Rakibimiz yok demek doğru olmayacaktır tabi ki ama çok yeni ve niş bir alandan bahsediyoruz. Bu işi etkili bir şekilde yapan tonla kuruluş olduğunu söylemek de gerçekçi olmayacaktır. Bizi rakiplerimizden ayıran en büyük özelliğimiz özellikle çimento sektörü için konuşacak olursak, zaten hem NBL Endüstri olarak, hem de çalışanlarımız ve çevremiz olarak senelerdir bu sektörün bir parçası olup, aynı dili konuşabilen, çimento sektörünün sıkıntılarını anlayabilen ve dolayısıyla daha etkin bir iletişim ile sonuca daha kolay ulaşabilecek bir yapı olmamız.

Şu ana kadar hangi firmalara hizmet verdiniz?

NBL Endüstri olarak Limak, Sintek ve Votorantim ile başarılı projeler yürüttük. İnşaat işlerine ek olarak sanal gerçeklik alanında, bu alanın daha çok yeni olmasından dolayı ÇEİS etkin bir referans olacaktır. Buna ek olarak Sintek de dahil olmak üzere çeşitli sanal gezinti paket çalışmalarımız oldu.

Son olarak kendinizden bahseder misiniz?

Aslında çimento sektörü bana aileden gelmesine rağmen, NBL Endüstri kurulana kadar farklı alanlarda çalıştım. 2008 senesinde Amerika’da University Of Michigan: Ann Arbor üniversitesinde makine mühendisliği bölümünden mezun olduktan sonra GAMA’da dahil olmak üzere bir süre inşaat sektöründe proje yönetiminde çalışıp, 2011 yılında Kanada’da McGill üniversitesinden burs kazanarak MBA eğitimim için Kanada’ya gittim. 2013 yılında döndüğümde bir süre uluslararası bir firmada yönetim danışmalığı yaptıktan sonra 2015 yılında NBL Endüstri’nin kurulması ile sektöre tam bir dönüş yapmış oldum. Şimdi ise gerek çimento sektöründe gerek diğer alanlarda hiç durmadan kendimi ve başında olduğum organizasyonu geliştirmek için çalışıyorum.