Türkiye çimento ve klinker ihracatının yüzde 10’unu gerçekleştiren, 2017 yılında 120 milyon TL’lik modernizasyon yatırımıyla dikkat çeken, Nuh Çimento’nun hedefi ABD ve Avrupa pazarında büyümek. Nuh Çimento CEO’su Kamil Gökhan Bozkurt ile liderlik ettiği şirketini, Türkiye çimento sektörünü ve gelecek hedeflerini konuştuk.

Türkiye çimento ve klinker ihracatının yüzde 10’unu gerçekleştiren, 2017 yılında 120 milyon TL’lik modernizasyon yatırımıyla dikkat çeken, Nuh Çimento’nun hedefi ABD ve Avrupa pazarında büyümek. Nuh Çimento CEO’su Kamil Gökhan Bozkurt ile liderlik ettiği şirketini, Türkiye çimento sektörünü ve gelecek hedeflerini konuştuk.

Nuh Çimento’dan bahseder misiniz?

Nuh Çimento Grubu olarak, çimento, beton ve yapı malzemeleri alanındaki şirketlerimizle başta Kocaeli olmak üzere Marmara Bölgesindeki tesislerimizle faaliyet gösteriyoruz. Kocaeli’nde faaliyet gösteren İSO ilk 500 listesindeki 80 işletmeden biriyiz. İstanbul’dan sonra vergi hacmi en yüksek ikinci il olan Kocaeli, 72 ilin toplamı kadar vergi ödüyor. Biz de böylesine rekabetçi bir bölgenin sanayi kalbi olan Kocaeli’nde her yıl en çok vergi veren ilk üç mükellef arasında yer alabilmenin gururunu ayrıca yaşıyoruz. 2016 yılında almış olduğumuz vergi rekortmenliği ödülümüz ile üretim ve istihdam kadar ekonomik değer anlamında da lider olmayı başardık.

Bu yıla hangi hedeflerle girdiniz? Sektör ne kadar büyümüş olur siz ne kadar büyümüş olursunuz? Yılın başındaki tahminleriniz ile yıl sonunun örtüşeceğini düşünüyor musunuz?

Nuh Çimento olarak, 2018 yılı için %8 civarında bir büyüme hedefledik. Bölgemizde yaşanan siyasi ve politik gelişmeler ile bu yılın seçim yılı olması bizi tedirgin etmemektedir. Bu yıl büyümemizi sürükleyecek sektörler ağırlıklı olarak kamu yatırımları olup, bölgemizdeki hava limanı, otoyol, metro ve şehir hastanesi gibi büyük projeler büyümede etkili olmaktadır. Üretim kapasitemize, ürün çeşitliliğimize ve hizmet hızımıza yönelik yaptığımız yatırımlarla pazar payı ve büyüme hedeflerimiz karlılık esaslı olarak devam edecektir. Yurtiçi ve yurtdışında cazip fırsatlar olması durumunda satınalmalar ve/veya yeni yatırımlar söz konusu olabilir.

Bu yıl ajandanızda en önemli konular nelerdi? Özellikle hangi konulara odaklandınız, odaklanıyorsunuz?

Nuh Çimento Grubu olarak, çimento, beton ve yapı malzemeleri alanındaki şirketlerimizle hem üretim hem de satış anlamında 2017 hedeflerimize büyük ölçüde ulaştık. Özellikle 2016 yılının son çeyreğinde global piyasalarda artmaya başlayan kömür fiyatları ve döviz kurlarındaki yükselişe rağmen maliyet liderliğimizi koruduk. 2017 yılında özel sektör yatırımlarının yanısıra güçlü kamu talebi bize büyümeyi getiren sektörler oldu. Nuh Çimento şirketimizde, 2017 yılında büyük kararlılıkla başlattığımız kapasite artırımı ve modernizasyon yatırımları bizim adımıza yılın en önemli gelişmeleri oldu. Yeni kurmakta olduğumuz değirmen ve silo yatırımları ile günlük sevkiyat hızımızı ciddi oranda arttırmayı amaçlıyoruz. 2017’de yurt dışı piyasalarda önceliğimiz karlılık iken yurt içi piyasalarda ise pazar payımızı arttırmak önceliğimiz oldu.

Şirketi gelecek 5 yılda nerede görmeyi planlıyorsunuz? Bunun hazırlıklarını bugünden nasıl yapıyorsunuz?

Önümüzdeki 5 yıl içerisinde kapasite artışı ve modernizasyon yatırımlarına devam etmekle beraber yurt dışında da (ABD ve Avrupa) büyüme projeksiyonumuz bulunmaktadır. Avrupa ve ABD’de hedef pazarlarımızda nihai tüketicilere ulaşarak bilançomuzu yabancı para cinsinden genişletmeyi planlıyoruz. Ayrıca alternatif yakıt ve alternatif hammadde kullanımının artırılması, enerji verimliliği ve maliyet azaltma yatırımları ile maliyet bazımızı daha da aşağıya çekmeyi planlıyoruz.

Grup şirketlerimizden Nuh Beton operasyonlarında ise bölgemizde her geçen yıl artan rekabete rağmen 2017 yılı beton üretimimiz bir önceki yıla göre %17,6 artış göstermiştir. 2017 yılında bölgenin en büyük kamu yatırımlarından biri olan bölge hastanesi ve yine bölgenin en büyük liman yatırımlarından biri için beton tesislerimiz ile üretime devam ettik.

Nuh Yapı şirketimiz de gazbeton, kireç, ısı yalıtım plağı, aluminyum pasta, alfa alçı üreten ve grup cirosunun yaklaşık %10’unu karşılayan firmamızdır. Gazbeton üretimimiz marmara piyasasının %15’ini karşılamaktadır. Nuh Yapı firmamızda ise, 2017 yılında ürün yelpazesine katılan alüminyum pasta ve alfa alçı üretimi ise giderek artmakta, bir diğer ürünümüz alüminyum pasta üretimi ise gazbeton üretiminde kabartma tozu maksadıyla kullanılmaktadır. Bu anlamda yurt dışından ithal edilen bir ürünü yerel imkânlarla ticarileştirmenin gururunu yaşarken, Nuh Yapı firmamız, Türkiye ve komşu ülkelerin tek Aluminyum pasta üreticisi konumuna gelmiştir.

2017 yılında Nuh Yapı bünyesinde iki yıllık bir emekle geliştirilmiş olan Isı Yalıtım Plağı Termoküp’ün ticarileşmesi için çalışmalar tamamlanmış ve yeni bir ürün Nuh Yapı ürün listesine eklenmiştir.

Bu ürün binaların ısı izolasyonu için kullanılmaktadır. Mevcut ısı yalıtım çözümlerinden farklı olarak bu ürün tamamen yerli hammadde ile üretilmekte olup yanmaya karşı dayanıklıdır.

Hastane, okul gibi önemli binalarda yanmayan ve zararlı gaz çıkarmayan özellikleri ile bu yeni ürünün kullanılması için çalışmalarımız artarak devam etmektedir.

Rekabet yoğun bir alanda faaliyet gösteriyorsunuz. Sizi güçlü kılmak adına neler yapıyorsunuz, geleceğe güçlü taşımak adına bundan sonra yapmayı planladığınız çalışma ve yatırımlar neler?

Nuh Çimento şirketimizde, 2017 yılında da yatırımlarımıza hiç ara vermeden hız kazandırdık. Çimento üretim kapasitesini artıracak ve prosesimizdeki modernizasyon ile verimlilik sağlayacak 120 Milyon TL’lik yatırım yaptık. Yeni kurmakta olduğumuz değirmen ve silo yatırımları ile günlük sevkiyat hızımızı ciddi oranda arttırmayı amaçlıyoruz.

KSS ve Sürdürülebilirlik anlamında ne tür çalışmalar yapıyorsunuz?

Ülke ekonomisine yaptığımız katkıların ötesinde, toplumumuzu eğitim, kültür, spor alanlarında da Nuh Çimento Eğitim ve Sağlık Vakfı’mız aracılığıyla destekliyoruz. Her eğitim öğretim döneminde sayıları her yıl artan (700’ü aşkın) üniversite öğrencilerine burs veriyoruz. “Eğitime %100 Destek Kampanyası” kapsamında 2016 yılında temeli atılan “İzmit Nuh Çimento Eğitim Kampüsü” inşaatına 2017 yılında devam ettik. Bu sayede 2018’de Kocaeli’nde yaptırdığımız okul sayısı 12’ye çıkmış olacak. Şirket geçmişimize büyük izler bırakan, şükranla andığımız kurucularımızın da arzu ettiği gibi, var olduğumuz sürece ülkemiz çocuklarının geleceğine dokunmaya devam edeceğiz. Spor alanında ise Avrupa’da büyük zaferler kazanan Kürek Kulübü ve Kocaeli’nin ruhu olan futbol kulüplerine desteklerimiz devam etmiştir.

Şirketimizin başarıları, 50 yılı aşan tecrübemizle birlikte başta hissedarlarımız olmak üzere tüm kilit paydaşlarımızın emeklerinin ortak sonucudur. Birlik ve beraberliğimizin gücü hiç şüphesiz bu yolda omuz omuza verdiğimiz tüm çalışanlarımızla kurduğumuz derin ve uzun vadeli bağlardır. Bu anlamda çalışanlarımızı profesyonel gelişim alanlarına göre yüksek lisans eğitimleri ve benzeri akademiler ile hem mesleki hem de yetkinlik bazlı kariyer planlamalarını takip ve teşvik ediyoruz.

Çimento sektöründeki en önemli sorun sizce nedir?

Global piyasalarda artmaya başlayan kömür fiyatları, buna bağlı olarak enerji maliyetleri ve döviz kurlarındaki hareketlilik sektörün karlılık ve büyüme öngörülerine ciddi anlamda yön vermektedir.

Şirketler ve hükümet bazında çimento ihracatını artırmak için yapılması gerekenler nelerdir?

ABD ekonomisi 2008 krizi sonrasında özellikle inşaat sektöründe yaşadığı daralmanın etkilerini 2014 yılından itibaren geride bırakmaya başladı. Biz de yakından takip etmiş olduğumuz bu pazardaki yükseliş trendini önceden öngörerek pozisyonumuzu aldık ve şu anda sadece ABD’ye 1 milyon tona yakın çimento ihracatı yapıyoruz. Bu rakam Türkiye’den ABD’ye yapılan ihracatın yaklaşık %40’ına tekabül etmektedir.

Pazardaki talebin kapasite artışlarına paralel olarak artmayışı günümüzde global çimento pazarında ihracatçı fabrikaların karşılaşmakta oldukları en önemli sorundur. 2008 kriziyle başlayan küresel resesyonun etkilerinin hala devam ediyor olmasına karşın dünyada çimento üretim kapasite artışları hız kesmeden devam etmektedir. Yaşanan bu orantısızlık, üreticiler üzerinde rekabet baskısını her geçen gün arttırmaktadır. Firma olarak bu zorlu rekabet ortamında hedeflerimize ulaşmak amacıyla son on yıl içerisinde lojistik altyapımızı da geliştirerek global çimento pazarlarındaki güçlü konumumuzu devam ettirme imkanına kavuştuk. Örneğin 2013 yılına kadar torbalı çimento ihracatı yapmazken, dökme çimento pazarındaki daralma nedeniyle 2013 yılından itibaren lojistik altyapımızda gerçekleştirdiğimiz revizyonlarla daha önce Uzakdoğu’dan çimento ithalatı yapan pazarlara 45 bin ton gibi yapılması mümkün görülmeyen tonajlarda sevkiyatlar gerçekleştirmeye başladık. (Burkina Faso, Togo, Fildişi Sahilleri, Kamerun).

Daha önce bahsetmiş olduğum ABD çimento pazarından pay almak üzere dünyada çok az sayıda üreticinin üretmekte olduğu düşük alkali klinker ve çimento üretimine başladık ve bu sayede ABD pazarında önemli bir çimento tedarikçisi konumunu kazanmış bulunmaktayız. Öte yandan geleneksel olarak çimento ticaretinin yüksek maliyeti nedeniyle tercih edilmeyen konteynır taşımacılığı yoluyla haritada bile yeri tespit edilmesi zor olan niş pazarlara ulaştık ve halihazırda bu pazarlara çimento tedarik etmekteyiz.

Türk çimentosu dünyada bir marka haline geldi mi? Daha da güçlendirmek için neler yapılabilir?

Fabrikamız Türkiye’nin en köklü ve lider çimento ve klinker ihracatçılarından olup Türkiye’nin toplam klinker ve çimento ihracatının %10’unu ve deniz yoluyla yapılan ihracatın ise %22’sini gerçekleştiriyor. 50’yi aşkın ülkeye klinker ve çimento ihraç eden firmamız yeni pazarlar geliştirmeye devam ediyor. Yeni hedef pazar seçiminde niş pazarlara odaklanıyoruz. Bu niş pazarlara ABD’yi örnek gösterebiliriz.

Denize sıfır konumda kurulu olmamız, kendi limanımızı işletiyor olmamız, lojistik altyapımızın ihracat yapmak üzere tesis edilmiş olması, dünya pazarlarının kalite gereksinimlerini karşılayacak üstün kalitedeki ürün çeşitliliğimiz ve uluslararası pazarlarda onlarca yıldır ihracat yapan saygın bir marka olmamız bizi artan rekabet ortamında diğer üreticilerden üstün kılmaktadır.

Nuh Çimento olarak bizi daha rekabetçi kılacak modern pazarlama stratejileri ile global çimento pazarında öncü konumumuzu sürdürmeye kararlıyız. Bu amaç doğrultusunda hedef pazarlarımızda satış ve dağıtım kanalları oluşturarak lokalize olmayı da planlıyoruz.

Son 10 yılda yapmış olduğunuz çevre ve enerji yatırımlarınızla ilgili bilgi verir misiniz? Enerji verimliliğini artırmak için neler yapıyorsunuz?

Nuh Çimento’da çevresel sürdürülebilirlik kapsamında son yıllarda sera gazı azaltımı projelerine odaklandık. Özellikle belediye atık çamurlarının geri kazanımı, endüstriyel atıkların alternatif yakıt amaçlı kullanılması, atık gazların geri kazanımı ile enerji üretilmesi ve karbon azaltma sertifikaları başta olmak üzere son 10 yılda 14 projeyi hayata geçirerek 66 milyon dolar değerinde çevre ve enerji yatırımları gerçekleştirdik.

Böylece, enerji verimliliği anlamında sektörde öncü olarak yeni yatırımlara yön veriyor, kamu kurumları ile ortak projelerde görevler alıyor ve ülke politikalarına katkıda bulunmak gibi bir misyonu üstleniyoruz. Kocaeli Sanayi Odası, Türkiye Belediyeler Birliği, Enerji Bakanlığı, İstanbul Karbon Zirvesi gibi birçok kurumdan ödüller aldık. Son yıllarda ürettiğimiz 4-4,5 milyon ton klinkerle değil adeta bir geri kazanım tesisi gibi kullandığımız 966.000 ton atık ile gündeme gelmeye başlamış bulunmaktayız. Bütün bunlar marka değerimizi, doğayı ve bulunduğu çevreyi koruyan çimento fabrikası ünvanı ile artırmıştır. Bu yıl yine sürdürülebilir hedeflerle yönetim modelimizin bize kazandıracağı yeni ödülleri elbette alacağız.

Kocaeli Sanayi Odası tarafınca her yıl düzenlenen ve Türkiye geneli katılımcılara açık olan Şehabettin Bilgi Su Çevre Ödüllerinde 2017 yılının Büyük Ödülünü Nuh Çimento aldı. Bu anlamda büyük ödülü alan ilk çimento fabrikası olmanın ve son 10 yılda bu alandaki 5. ödülümüzü alarak, “çevre dostu” yatırımlarımızı taçlandırmanın haklı gururunu tüm çalışanlarımızla yaşıyoruz.