Martin Engineering
Zamanlanmış tesis duruşları optimum üretkenlik sağlar ancak aynı zamanda bakım ve güvenlik açısından da gereklidir.
Duruşlar hakkında yazılı olmayan bazı gerçekler şunlardır:
1) Asla “uygun” bir zaman yoktur,
2) Tamamen hazır olmak imkansızdır ve
3) Duruşu sıfır yaralanmayla tamamlamak, elde edilen sonuç ne olursa olsun başarıdır.
Talep ve maliyetleri kontrol etme gerekliliği, büyük miktarda dökme malzeme taşıma operasyonlarının sahiplerini ve yöneticilerini zamanlanmış kesintiler arasındaki süreyi uzatmaya zorlamıştır. Çoğu zaman birçok (bazen birbiriyle çelişen) projenin aynı anda zamanlanmasıyla, kesintiler için ayrılan süre de bir baskı unsuru olmuştur. Duruş dönemleri oldukça yoğun geçer. Şirket içi ve yüklenici personel, planlanan yeniden işletmeye alma tarihinden önce çok sayıda projeyi tamamlamak için sıkı zaman çizelgeleriyle çalışır.

Duruslarda genellikle dar zamanlamayla çalısan sirket içi personel ve yükleniciler gerekmektedir.
Bütçeler, zaman çizelgeleri ve üretim kotalarının tümü tesis duruşlarını karmaşık hale getirmektedir. En iyi planlamaya rağmen, bütçeyi ve belirlenen zamanı aşmama baskısı, optimum durumun altındaki ekipmanın tekrar hizmete alınmasına ve dolayısıyla erken aşamalarda arızalar oluşmasına yol açabilir. Üretime geri dönmek için acele etmek, hızla “geri dönüş yaralanmalarına” veya zorlu, bazen bazen de gerçekçi olmayan zaman çizelgeleriyle çok hızlı şekilde çalışmaktan kaynaklanan sonuçlara neden olabilir. Dökme malzeme taşımada, üretimin yeniden başlaması için konveyörlerin ve malzeme akış sistemlerinin devreye alınması büyük önem taşır. Konveyörlerde bakım ve geliştirmeler yapmak için doğru yüklenici ve servis ortağının seçilmesi, tesisin duruşlarının başarıyla sonuçlanmasında kritik olabilir. Modernizasyon ve yeni ekipman montajı için üreticiler bir süpervizör sağlayabilir ve bir alt yüklenici veya şirket içi personel görevlendirebilir. Bu, her iki taraf da üreticinin ekipmanları konusunda deneyime sahipse iyi sonuç verir.
Genel Konveyör Duruş İyileştirmeleri
İşletmeciler her zaman güvenliği, verimi ve üretimi geliştirmeye çalışırlar; bu son derece doğru bir yaklaşımdır. Duruşlar, bu hedeflere ulaşmaya yönelik önemli modernizasyon ve yeniden yapılandırmalar için en uygun zamanlardır. Tek bir ekipman modelinin yükseltilmesi genellikle daha fazla üretime yol açmaz; genellikle operasyonun ilgili yönlerinin tümünün göz önünde bulundurulduğu iyi tasarlanmış bir çözüm gerekir. Örneğin artan üretim, aşınmayı kontrol etmek, ilave döküntü ve tozdan kaçınmak için sızdırmazlığı iyi bir ortamda farklı yollarda daha yüksek hızlarda daha fazla malzeme hacmi taşıyan bir transfer şutunun yeniden tasarlanmasını gerektirebilir. İdeal olarak, herhangi bir çözümün güvenliği artırması ve gerekli bakım yükünü azaltması gerekir.
Modern transfer tasarımı tozu, döküntüyü ve bant hasarını azaltarak geçisi kolaylastırır..
Doğru çözüm, sistemdeki malzeme akışının baştan sona incelenmesini ve her bileşenin kapasitesindeki uygun değişikliklerin göz önünde bulundurulmasını gerektirir. Bu, temiz ve iyi merkezlenmiş bir bant geri dönüşünü destekleyen tüm ekipmanı incelemeyi içerir, ayrıca korumalar ve acil kapatma gibi önlemlerle bant çevresindeki güvenliği artırmak üzere erişimi kontrol eder.
Servis Verenleri ve Yüklenicileri Seçme
Sorunsuz ve zamanlı duruş için gereken iş hacmi, genellikle tüm görevleri tamamlamak için gereken eğitimli ve deneyimli dahili personel sayısını aşar. Bu nedenle neredeyse her zaman uzman servislere ve yüklenicilere ihtiyaç duyulur. Güvenlik ve verim amaçlarına uygun olarak, sahayı bilen güvenilir sağlayıcıları seçtikten sonra teklifleri toplamak, ayrıntıları tartışmak ve uzman görüşlerini almak için bunları erken bir aşamada sürece dahil etmek makuldür.
“Servis veren” ve “yüklenici” terimleri, servis verenler sözleşmeli olduğu için bazen birbirinin yerine kullanılır ancak rolleri çok spesifik olabilir. Servis verenler bant sıyırıcı değişimi veya diğer konveyör bakımları gibi uzmanlık gerektiren zamanlanmış görevleri gerçekleştiren teknisyenlerdir. Yükleniciler genellikle, vinç operatörleri veya yapı mühendisleri gibi, büyük ekipmanın kurulumu ve yapımı için kullanılan harici iş gücü veya uzmanları sağlayan genel hizmet sağlayıcılardır. Ancak duruş sırasında bunlar aynı kişi veya şirket olabilir. Çoğu durumda, fabrikada eğitim almış teknisyenler şirket içindeki personele veya üçüncü taraf çalışanlara göre daha deneyimli ve uzman olacaktır, çünkü ürünlerin ve montaj tekniklerinin incelikleri konusunda iş başında eğitilmiş olmaları gerekmez.
Hedef her zaman, ayrılan süre ve bütçe dahilinde güvenli şekilde tamamlanan bir proje olmalıdır. Ancak durum genellikle böyle olmaz. Plandan sapmayı gerektiren beklenmedik bir engel, doğru ekipman alımıyla ilgili lojistik bir sorun veya ciddi bir iş yeri yaralanması zaman çizelgesini rayından çıkarabilir ve bu da uzayan duruşlara ve maliyetlerin artmasına neden olur.
Duruş sırasında doğru uzman servis verenlerden hizmet almanın avantajları şunlardır:
• Eğitim ve uzmanlık – İşi hızla tamamlayabilir, olası sorunları belirleyebilir ve gerekirse sorun giderebilirler.
• Tedarikçiye daha hızlı erişim – Genellikle bakım ve montaj belgeleri ellerinde bulunur ve tedarikçiden alınabilen desteğe kısa sürede erişebilirler.
• Güvenlik ve sertifikasyon – Güvenlik amacıyla, belirli bazı görevler için sertifikalar gereklidir. Sertifikası olmayan bir kişiden hizmet alınması yaralanma riskini artırabilir ve sorumluluk sorunu oluşabilir.
• Ekipman hususları – Uzman yüklenicilerde genellikle, engelleri aşmayı sağlayacak uygun takımlar bulunur.
• Mühendislik çözümleri – Projenin ortasında beklenmedik sorunlar ortaya çıktığında, deneyimli yükleniciler yerinde veya ekipman üreticisinin mühendislik personeliyle iletişim kurarak güvenli bir geçici çözüm geliştirebilir.
• Lojistik hususlar – Servis verenler genellikle ekipman üreticisi için çalışır veya onunla parça anlaşması vardır ve yedek parçalara kısa sürede erişebilirler.
• Sigorta – Uzman yüklenicilerin genellikle özelleştirilmiş sorumluluk ve çalışan tazminat sigortası bulunur ve bu da müşteriye genel sigorta kapsamından daha iyi bir koruma sağlar.
Özel çözümler yüklenici tarafından koordine edilmeli, ardından, durusdan uygun bir süre önce tasarımı ve teslimatı yapılmalıdır.
Tesis Duruşlarının Unsurları
Tüm gerekli adımların tamamlanması aylar sürebileceğinden, planlama önceki duruşu takiben doğrudan başlamalıdır. Zamanlanmış duruşlar genellikle karmaşık olan beş genel adımdan oluşur:
1. Kapsam
2. Plan
3. Zamanlama
4. Gerçekleştirme
5. Değerlendirme
Genellikle önceki duruştan kalan tamamlanmamış işlemler bulunur ve sonraki bakıma yaklaşıldıkça kontrol listeleri mutlaka büyür. Çoğu kez, birbirinden bağımsız görünen görevler daha büyük bir sorunun belirtileri olabilir. Örneğin makara takılması, döküntü sorunları, bant hasarı gibi sorunlar bağımsızmış gibi görünse de hepsi aynı bant kaymasından kaynaklanabilir. Temel nedeni belirlemek, sorunu çözmek ve ardından çözümü test etmek, duruşun genel kapsamını daraltmaya yardımcı olabilir.
Esas endişe edilen alanları belirlendikten sonra, kontrol listesindeki maddelere ihtiyaçlarına göre görev etiketleri ekleyerek önceliklendirin: test etme, onarım, değiştirme, erteleme veya hiçbir şey yapmama.
Görev etiketleri, ekipman model yükseltmelerinin önceliklerini belirlemeye yardımcı olur.
Teklif Toplama
Ayrıntılı teklifler, yüklenicilerin ve servis verenlerin bu kadar değerli olmasının nedenleri arasındadır. Kontrol listesindeki işlerin tamamlanmasına yardımcı olabilecek dış kaynakları belirleyin ve ardından planları ve teklifleri isteyin (ör. Teklif Talebi (RFQ)). Bir teklif veya iş bildirisi (SOW) olarak sunulan bu teklifler; malzemeler, satın alınan bileşenler, sözleşmeli hizmetler ve şirket içi iş gücü için ayrıntılı bir hesap sunacaktır.
Yüklenicilere önerilen projeyi incelemeleri, teklif sunmaları ve çalısma yerlerinin hazırlıgı için yeterli zaman verin.
Malzeme tekliflerinde yalnızca teslimat değil, hazırlık için mühendislik çalışmaları, elektrik tesisatı veya bileşen imalatı gibi ikincil işlemlerin de hazırlık süresi göz önünde bulundurulmalıdır. RFQ çıktığında satın alınan bileşenler için gerekli tüm teknik özelliklerin belirtildiğinden emin olun. Kesin fiyat teklifi gerektiren dört alanın içinde, sözleşmeli iş gücü, doğru tahminlerin elde edilmesinin en zor olduğu alan olabilir.
Tüm aday tedarikçiler, iş ilerledikçe gerekli olabilecek istisnaları veya revizyonları not etmek için kapsamı, teknik özellikleri, resimleri ve fotoğrafları gözden geçirmelidir. Proje yöneticisinin, hem gereksinimleri hem de süreyi belirlemek için şirket içindeki çeşitli kaynaklarla doğrudan iş gücü hakkında görüşmesi gerekir. Tahmini sonuçlandırmanın en doğru yöntemi, işi ayrı ayrı görevlere bölmek, her görevi değerlendirmek ve ardından özetleyerek toplamı çıkarmaktır.
Kontrol listesi önceliklendirilip kategorilere ayrıldıktan ve yükleniciler tekliflerini ve gereksinimlerini sunduktan sonra her görev için süreyi tahmin edin ve genel bir zaman çizelgesi oluşturun. Bu, planlama ve zamanlama aşamasında değişebilir ancak çalışmak için bir ana hat sağlar.
Tesis Duruşlarının Planlanması
Bütçenin önem kazandığı nokta burasıdır. Kapsam, teknik özellikler ve zaman çizelgesi belirlendikten sonra işletmeciler, planlamanın büyük bir bölümünün zaten yapılmış olduğunu görür. Ancak tekliflerde zaman alabilecek bir imza süreci vardır. Her SOW’de bir satın alma siparişi (PO) bulunabileceğini ve bu sipariş imzalandıktan sonra tesisin SOW’deki koşullara bağlanmış olacağını unutmayın.
PO genellikle, duruş başlamadan önce malzeme siparişlerinin tamamlanması, alt yüklenicilerin zaman programlarını garantiye almak için kaporalar vb. gibi peşin ödemelerin bulunduğu bir ödeme programı içerir. Projenin erken teslimi, iş gücü ile erişim ve depolama bakımından saha koşullarının da dahil olduğu tedarik zincirinin tamamının dikkatle incelenmesini gerektirir.
Planlama yaparken, duruş dönemi sırasında hava koşulları, tatiller, henüz imzalanmamış olan iş sözleşmeleri ve uyum (izin) gibi hususlara dikkat edilmelidir. Tüm bunlar bir projeyi durma noktasına getirebilir.
Bu ayrıca, her bir proje için temel performans göstergelerinin (KPI’lar) de belirlendiği aşamadır. Bunlar, duruş kapsamındaki her bir projenin performansını ve başarı ölçülerini gösteren metriklerdir. Daha sonra değerlendirme aşamasında değerli veriler sağlayacakları için KPI’ların gerçekçi olması önemlidir. Lojistik yazılımlarına ve mobil uygulamalara bağlı modern otomatik ekipman ve izleme teknoloji kurma tercihi, kritik veriler alınmasını sağlayabilir ve ekipman durumu ile sistem veriminin sürekli izlenmesine ve raporlanmasına yardımcı olabilir.
Tesis Duruşunun Zamanlanması
Bileşenler ve alt montajların tasarımlarına son şekilleri verildiğinde tasarım aşamasından üretim aşamasına geçilmelidir. Zamanlama, kapsam ve teknik özellikler proje yöneticisi tarafından, proje bileşenlerinin ve alt montajların tedarikinde yer alan tüm kişilerle birlikte incelenmelidir. Bir proje başladıktan sonra yeni tedarikçiler denemek iyi bir fikir değildir.
Malzemeler, bileşenler ve alt montajlar teslim edildikçe stok kayıtları ve kontrolleri yapılmalıdır. Projenin gecikmesini önlemek için tedarikçilerin yetersizlikler veya uygun olmayan kalemler ve kararlaştırılan hedef çözümden hemen haberdar edilmesi gerekir. Hasar veya hırsızlık nedeniyle malzeme eksilmesi dünyanın her yerindeki birçok sahada endişe duyulan bir konu olup hem proje maliyetini hem de zamanlamasını etkileyebilir.
Zamanlama ve Güvenlik
Zamanlama süreci, gerekli tüm güvenlik protokollerinin ve ekipmanının duruş kapsamındaki herkes tarafından net bir şekilde anlaşılmasını sağlamak için iyi bir zamandır. Uygun sertifikaların güncel olduğundan ve uzman ekipmanın mevcut olduğundan, kilitleme/ etiketleme prosedürlerinin açık olduğundan ve istisnasız uyulduğundan ve tüm yüklenicilerin uygun sağlık ve güvenlik kurumlarından sertifikalandırılmış olduğundan emin olun.
Her proje için güvenlik ihtiyaçlarının degerlendirilmesi tüm personelin gereksinimleri anlamasını saglar.
Projelerin zaman çizelgelerini hafife almak işin aceleye getirilmesine yol açabilir ve güvenliği önemli ölçüde zayıflatabilir. Aynı alanda çakışan birkaç farklı proje olması da önemli bir güvenlik sorunu haline gelebilir ve bundan kaçınılmalıdır.
Gerçekleştirme
Proje yöneticisi (PM) proje kapsamında üretilen tüm işleri kontrol etmekten sorumludur. PM, genel olarak kapsam büyümesi adı verilen kapsam değişikliklerini gözlemeli ve dikkatle kontrol etmelidir. Herhangi bir nedenle yapılan değişiklikler, geçerli olmasını sağlamak için normal olarak sözleşme revizyonu veya eki de gerektiren bir değişiklik emriyle belgelenmelidir. Kapsam büyümesi, hem proje bütçesini hem de zamanlamasını hızla aşındırabilir ve duruşların uzamasının başlıca nedenlerinden biridir.
Zaman çizelgesi ve kapsam iletisimi güvenligi ve basarıyı artırır.
Bazen iç çalışanlar (doğrudan işçilik), her gün tesiste çalıştıkları ve işletme sırasında mevcut olan tehlikeler hakkında bilgi sahibi oldukları için duruşları planlarken güvenlik ihtiyaçlarını önemsemez. Tesis duruşu sırasında gerçekleştirilen projelerin çoğu “rutin olmayan güvenlik tehlikeleri” içeren “rutin olmayan görevler” olarak kabul edilir. Bunlar, tesisin normal operasyonlarının dışında kalan projelerdir.
Tesis Duruşunun Değerlendirilmesi
Çalıştırma ve ayarlama prosedürleri için adım adım talimatlar sağlanmalıdır. Proje yöneticisi, kurulu ekipmanı test etmeden önce işletmeye alma kontrol listesinin gözden geçirildiğinden ve tüm bileşenler ile sistemlerin tamamen incelendiğinden ve ayarlandığından emin olmalıdır. Bu, tüm bileşenlerin beklendiği gibi performans gösterdiğini doğrulamak için tüm hareketli ekipmanın gözle incelemesini de içerir. Yeni ekipmanın ilk testinden sonra konveyörü yükleyip çalışmasını izleyerek performansı kontrol edin ve ardından gereken son ayarları yapın.
Projenin bu aşamasında, çözümün başarısını ölçmek için önceden tanımlanmış KPI’lar kullanılır. Sistemin performansına ilişkin değerlendirme, projenin kapsam ve teknik özellikler aşamasındaki ilk gerekliliklere göre ölçülen beklentileri karşıladığından veya aştığından emin olmak için sürekli olmalıdır.
Değerlendirme aşamasının önemli bir kısmı da her proje için yatırım getirisini (ROI) ölçmektir. Bu durum genellikle ilerleme aşamasında bütçeler hakkında bilgi verecektir ve gelecekteki duruşlarda daha büyük gelişmeler elde etmek için bütçeleri artırmaya hizmet edebilir.
KPI’lar modern veri toplama ve izleme teknolojisi kullanılarak kaydedilebilir.
Tesis Kapanışının ROI’sını Belirleme
Yüklenici teklifleri genellikle tahmini ROI’yı içerir ancak KPI’ların kullanılmasından sonra bunu hesaplamak önemlidir. Amaç, geri ödeme süresini 1 yıla mümkün olduğunca yakın (veya altında) tutmaktır [Şek. 1]. Daha hızlı bir ROI’ya işaret edebilecek daha düşük maliyetli ekipmanın uzun vadede genellikle daha yüksek maliyetli olduğunu unutmayın. Artan maliyetlerin olası tüm nedenlerini (bakım işçiliği, duruş süresi, üretim kaybı, ekstra ekipman maliyetleri vb.) kategorilere ayırın ve ardından her bir kategoriyle ilişkili maliyetleri belirleyin. Giderin gerçek ölçüsü yalnızca satın alma fiyatı değil, yaşam döngüsü maliyetidir.
Sekil 1 – Belirtilen süre boyunca ROI geri ödemesi.
Örneğin, bir bant sıyırıcının modelini yükseltmenin ROI’sının hesaplanması bununla ilgili zorlukları belirlemekle başlar. Bir kategori muhtemelen geri taşınan malzeme nedeniyle döküntü olacaktır. Döküntüyle ilgili genel maliyetlerden bazıları temizleme süresi/iş gücü, düşük hava kalitesi, güvenlik (kilitleme/etiketleme, KKE vb.), yedek parçalar (kirlenmiş rulolar ve makineler) ve zamanlanmamış duruş süresidir [Şek.2]. Projeler ve model yükseltme için doğrudan ve güvenlik gibi dolaylı maliyetleri içeren sağlam bir temel oluşturmaya yardımcı olacak kaynaklar bulunmaktadır.
Bütçeyi denkleştirmek için projenin yalnızca bir kısmının kurulması veya maliyetten tasarruf etmek için düşük kaliteli ekipman kullanılması her zaman daha hızlı ROI anlamına gelmeyebilir. Genellikle çözümün yarısı tasarrufların yarısına eşit değildir. Yukarıdaki örnekten devam edersek düşük kaliteli ekipman malzemenin yalnızca %80’ini banttan sıyırabilir, toz ve döküntü nedeniyle kısa bir kullanım ömrü zamanlanmamış bir duruşa yol açabilir. Kanıtlanmış performansa sahip yüksek kaliteli ekipmanın satın alma fiyatı daha yüksek olup ROI süresi uzayabilir ancak maliyet genellikle uzun vadede karşılığını verir. Satın almadan önce ekipmanın teknik özelliklerini gözden geçirmeniz, yapım malzemelerini incelemeniz ve benzer uygulamalardan örnek olay incelemelerini değerlendirmeniz önerilir.
Sonuç
Genel olarak, duruşun planlanması tek bir kişinin görevi değildir; atanmış proje yöneticileri, süpervizörler, operasyon yöneticileri, yükleniciler ve iş ortakları (ekipman üreticileri, yükleniciler vb.) arasında koordine bir çalışmadır. Kritik husus baştan sona iyi bir iletişim kurmaktır.
Benzer duruşlar yaşamış olan şirket içi personelin ve yüklenicilerin uzmanlığına güvenmek başarıya giden yolda mükemmel bir adımdır. Bakım yöneticileri anlatılan adımları eksiksiz uygulayarak, başarılı bir duruş gerçekleştirmek için iyi bir başlangıç noktasına sahip olacaktır. Herhangi bir adımın gerçekleştirilmemesi, duruş süresini uzatabilecek ve toplam verimi azaltabilecek beklenmedik komplikasyonlara neden olabilir. Projelerin güvenli, sistematik ve mevzuata uyumlu bir şekilde tamamlanmasına izin vermek daha az yaralanmaya ve uzun vadede kurulu ekipmanın daha iyi performans göstermesine neden olur.