Monitörler, valfler ve takviyeler erişilebilir kabinlerdedir, bu nedenle sistemin muayenesi ve bakımı kolaydır.
Konveyör teknolojisinde küresel bir lider, yenilikçi bir transfer noktası çözümü uygulayarak bir çimento üretim tesisinin yeraltı kireçtaşı madenindeki toz emisyonlarını azaltmaya yardımcı oldu.
Ana konveyöre aktarma sırasında kargo akışının her iki tarafına bir yüzey aktif madde püskürtmek için özel olarak tasarlanmış bir toz kontrol ünitesini (Dust Control Unit – DCU) kullanan Martin Engineering, Dünya çapında üretim sağlayan lider çimento üreticisi firmaya, yeraltı bant yolu boyunca ve açık depolama sahasında deşarj sırasındaki kaçak tozları tutmaya yardımcı oldu. Sonuçta toz emisyonlarında önemli bir düşüş sağlandı, daha güvenli bir iş yeri oluşturuldu ve yatırımda ölçülebilir bir geri dönüş elde edildi.
Verimli bir Proses
Çimento şirketi 1903’ten beri sektörde. Yüz yılı aşkın bir süredir şirket operasyonlarını geliştirerek ve artırarak çimento üretim kapasitesini bugün yaklaşık yılda 1,1 milyon ton klinker kapasitesine ulaştırdı. 106 m’lik yeraltı madeni şu anda şirketin Tip I/II ve Tip III Portland çimentosundaki toz karışımını üretmek için gerekli olan hammaddenin %75’ini oluşturan birincil kireçtaşı kaynağını oluşturuyor. Yıllık yaklaşık 1,4 milyon ton kireç taşı sağlayan çıkarılan malzeme, kamyon ve yüksek hızlı konveyörlerle taşınarak yüzeye çıkarılır ve 91.000 ton kapasiteli açık depolama yığınında tutulur. Bundan sonra dört aşamalı ön ısıtıcı/ön kalsinatöre sahip fırına aktarılmaktadır.
Elli tonluk kamyonlar saatte çıkarılan 545 – 590 metrik ton kireç taşını bir darbeli kırıcıyı besleyen yeraltı silosuna döküyor. Kırıcıda bu kayalar 101 mm’den daha küçük parçalara ayrılıyor. Agrega daha sonra 122 m’lik yol için yaklaşık 3,5 m/s hızla hareket eden 1524 mm genişlikte bandı olan 0 nolu konveyöre yükleniyor.
Kaya, Konveyör 1 üzerine bir transfer kanalı aracılığıyla tahliye ediliyor ve 400 m uzunluğundaki eğimli bant üzerinde yüzeye doğru hareket ederek 6 m yükseklikten açık depolama yığınının üzerine düşüyor.
Çevre Müdürü “Kabul edilemez toz emisyonları ürettiğini belirlediğimiz iki ana alan yeraltı kırıcı silosu ve malzemenin stok olarak yığıldığı açık sahadaydı” diye açıklıyor.
Çözümler
Orijinal toz kontrol ekipmanı kargo yüzeyini ıslatma amaçlı geleneksel bir yaklaşımla yapılmıştı. Ancak operatörler kireçtaşı tozunun tek başına suyla yeterince kontrol edilmediğini öğrendi. Martin Engineering temsilcileri, ünitenin yeteneklerinin tam olarak sergilenmesine olanak tanıyan tamamen işlevsel bir Martin® Toz Kontrol Ünitesi (Dust Control Unit – DCU) taşıyan ve bir römorkla sahayı ziyaret etti. Kargo akışının uçtan uca ilerlemesini izleyen teknisyenler, en iyi önlem şeklini belirlediler.
Martin Engineering olarak incelemeden sonra, her iki yerde de toz kontrolünü optimize eden bir plan geliştirdik ve mümkün olduğunca standart ekipman kullandık.
Konveyör 1 tahliyesinde servis verebilmeyi sağlamak amacıyla 6 nozullu, kızaklı bir sistem kuruldu ve boşaltma cebindeki sorunlara çözüm olarak bir manifold sistemi yerleştirildi. Uygulamanın yalnızca ihtiyaç duyulduğunda çalışmasını sağlamak için her iki konumda da malzeme izleme sensörleri kullanıldı.
Toz yönetim sistemi malzemeyi tahliye sırasındaüstten ve alttan şartlandırıyor.
DCU’daki pompalar, her bir pompa için su ve kimyasalların akışının bağımsız olarak kontrolünü sağlayan değişken frekanslı tahrik (variable frequency drive – VFD) ile çalışıyor. Tescilli Martin MEL-101 kimyasal bağlayıcı katkı maddesi, çalışma koşullarına uyacak şekilde uygun oranda dozlanıyor. Tüm sistem tesisin kontrol sistemi ile entegre ve böylece uzaktan izlenebiliyor.
Yaklaşık 300:1 oranında su:katkı oranına sahip olan MEL-101 suyu ekonomik konsantrasyonlarda kullanarak toz tutmadaki rolünü destekliyor. VFD tahrikli pompa, maliyetleri kontrol altında tutmak için kimyasalları sadece konveyörlerde malzeme tespit edildiğinde kimyasal salacak şekilde düzenliyor.
Silo ağızlarına nozullar yerleştirildi. Böylece toz kontrol ünitesi, şartlandırılmış nemi içe, darbe bölgesine doğru püskürtebiliyor. Yeni toz kontrol sistemi parçacıkları malzeme akışı içinde tutarak, sağlık ve güvenlik sorunlarını en aza indirmeye, ekipmandaki aşınmayı ve yıpranmayı azaltmaya ve daha iyi bir çalışma ortamı oluşturmaya yardımcı oluyor.
Sonuçlar
En uygun kimyasal madde/su oranını elde etmek için ince ayar yapıldıktan ve kargo akışının en iyi şekilde kapsanması için uygun püskürtücü yerleştirilmesinden sonra sistem toz emisyonlarının görsel belirtilerini ortadan kaldırdı, madenin içerideki ve dışındaki hava kalitesini önemli ölçüde artırdı.
Neredeyse bir lamba anahtarı gibi. Toz kontrol ünitesini açar açmaz, artık emisyon noktalarından herhangi birinde toz kalmıyor. Kapattığınızda birkaç dakika içinde toz geri dönüyor.
Madende 22 çalışan var. Çimento endüstrisi tozunun topluma ve işçilere maliyeti EPA (Çevre Koruma Kurumu) tarafından toz yönetmeliklerine dayanak olması amacıyla derinlemesine incelenmiştir.1 Kurulumun maliyeti yaklaşık 50.000 Amerikan Doları, yıllık bakım ve kimyasal madde maliyetleri yılda yaklaşık 35.000 Amerikan Doları civarında. Maliyetlerin 5 yıllık Net Güncel Değeri (Net Present Value – NPV) artı yatırım, toplamda yaklaşık 200.000 Amerikan Doları. EPA (Çevre Koruma Kurumu) raporundaki verilere göre çimento şirketinin madende proaktif olmasının topluma sağladığı fayda yaklaşık 375.000 Amerikan Doları. Dolayısıyla, işçileri ve çevredeki yerleşimleri korumada proaktif olma yönündeki sezgisel karar akıllıca bir tercihti. Şirketin doğrudan avantajları, daha az sağlık ve güvenlik sorunu ve artan ekipman ömrü de dahil olmak üzere birçok açıdan göze çarpıyor. Bazen sadece doğru olanı yapmak bile yeter.
Çimento Şirketi Çevre Müdürü son olarak şunları söylüyor: “Martin ekibi, her şeyin operasyonel ve verimli olduğundan emin olmak için ellerinden geleni fazlasıyla yaptı. Şu anda yeni toz sistemi için bir servis sözleşmesi düşünüyoruz ve muhtemelen şirketin yerinde bant sıyırıcı uç değiştirme hizmetini de dahil edeceğiz. İlk karşılaşmamızdan itibaren tüm süreç boyunca olumlu bir deneyim yaşadık ve sonuçtan çok memnunuz.” diyor.
Martin Engineering dökme malzeme taşıma sektöründe küresel bir yenilikçi olarak yaygın sorunlara yeni çözümler geliştiriyor, güvenlik ve verimliliği artırmak için sektörel organizasyonlarda yer alıyor. Şirketin Foundations (Temeller) kitapları serisi, dünyada dolaşımda olan yaklaşık 10.000 nüshasıyla güvenlik, bakım ve operasyon eğitimi için uluslararası kabul görmüş bir kaynak ve çalışanlar ASME, SME VDI, CMA ve CEMA’da aktif görev alıyorlar. Firma aynı zamanda, CEMA başvuru kitabı olan Belt Conveyors for Bulk Materials (Dökme Malzemeler İçin Bantlı Konveyörler) kitabının 7. baskısının yazılması ve basılmasında çok önemli bir rol oynadı. Martin Mühendislik ürünleri ve ürünlerle ilgili servis ve eğitim hizmetleri Avustralya, Brezilya, Çin, Fransa, Almanya, Hindistan, Endonezya, İtalya, Meksika, Peru, Rusya, İspanya, Güney Afrika, Türkiye ve Birleşik Krallık’taki fabrikaya ait ticari birimlerden temin edilebilir.
Sonraki Haber ÇEİS’in Yönetim Kurulu Başkanı Suat Çalbıyık Oldu
CemenTürk Dergisi
CemenTürk, 2008 yılından itibaren iki ayda bir yayınlanan hazır beton ve çimento sektörüne ait bir sektör dergisidir. AjansGN’nin öncü, yenilikçi ve istikrarlı kimliğiyle sektörel yayıncılığa önemli bir ivme kazandıran CemenTürk, sektörün ortak sesi olmaya devam etmektedir.
Benzer İçerikler
Yorum Yap