BEUMER
Demode teknolojiler genellikle bakım gereksiniminde artışa yol açar ve bu durum giderek daha pahalı hale gelebilir. Bir çimento fabrikası sahibi kullanmakta olduğu kovalı elevatörlerde bu sorunla karşılaştı. BEUMER Müşteri Destek ekibi tarafından yapılan analizde her şey netliğe kavuşmuştur: Sistemin bir bütün olarak değil, yalnızca bileşenlerin değiştirilmesi gerekmektedir. Sistemler BEUMER tarafından üretilmiş olmasalar bile servis uzmanları kovalı elevatörleri modernize etmeyi ve daha verimli kılmayı başarmıştır.
Almanya’nın Kuzey Ren-Vestfalya bölgesinin Erwitte ilinde, Soest ilçesi yakınlarında bulunan orta ölçekli bir çimento şirketinin tesis müdürü olan Frank Baumann, “Sahip olduğumuz üç adet kovalı elevatör ilk günden beri sorunlara yol açmıştır.” ifadesini kullanıyor. Üretici 2014 yılında Duisburg’da da bir fabrika kurmuştur. Baumann yaptığı açıklamada “İşletmemizde dikey değirmen için sirkülasyon kovalı elevatörü olarak bir adet merkezi zincirli kovalı elevatör ve silo beslemesi için iki adet bantlı kovalı elevatör kullanarak yüksek fırın çimentosu üretiyoruz. Dikey değirmendeki merkezi zincirli kovalı elevatör ilk günden beri sıra dışı bir şekilde gürültü çıkarmaktaydı ve ayrıca 200 milimetreyi aşacak düzeyde yoğun bir zincir titreşimi yaşanıyordu. Orijinal tedarikçi bazı iyileştirmeler yapmış olsa da kısa süren bir işle – tim süresi sonrasında yine yüksek oranda aşınma ve yıpranma tespit edilmiştir.” sözlerine yer veriyor. Tesis müdürü Baumann “Sistemlere giderek daha sık bakım işlemi uygulamak zorunda kaldık. Bu durum bir yandan kesinti süreleri, diğer yandan yedek parçaya duyulan ihtiyaç nedeniyle pahalıya patladı.” dedi.

Resim 1: Tahrik kasnakları segmentli kaplamalarla teçhiz 

edilmiştir. Bombeli tahrik kasnakları sayesinde bandın istikrarlı bir 

şekilde çalışması sağlanmıştır.
Sık kesinti süreleri, yüksek maliyetler
Dikey değirmen sirkülasyon kovalı elevatörün çalışmasının sık sık kesintiye uğraması nedeniyle 2018 yılında BEUMER Group ile temasa geçildi. Sistem tedarikçisi yalnızca kovalı elevatörlerin tedarikini yapmakla ve gerektiğinde bunları modernize etmekle kalmayıp aynı zamanda diğer tedarikçilerin mevcut sistemlerinin optimizasyonunu da gerçekleştirmektedir. BEUMER Grup Müşteri Destek Bölümü’nde Bölge Satış Müdürü olarak görev alan Marina Papenkort durumu “Böyle durumlarda çimento fabrikası işletmecileri daha ekonomik ve hedef odaklı önlemin tamamen yeni bir fabrika kurulması yönünde mi yoksa olası bir dönüşüm yönünde mi olacağı sorusuyla sıklıkla karşı karşıya gelmektedir.” olarak açıkladı. Aslında modernizasyon harcanan emeğe değer olabilir: Papenkort “Müşteri destek birimimiz aracılığıyla müşterilerimizin modernizasyonlar ve modifikasyonlar bağlamında gelecekteki performans ve teknoloji gereksinimlerini uygun maliyetli bir şekilde karşılamalarına yardımcı oluyoruz.” diyerek durumu ifade ediyor. “Performans iyileştirmeleri, değiştirilmiş proses parametrelerine yönelik uyarlamalar, yeni malzemeler, kullanılabilirlik optimizasyonu ve bakım döngülerinin uzatılması, bakımı kolay tasarımlar ve ayrıca azaltılmış gürültü seviyeleri müşterilerimizi ilgilendiren tipik meselelerin arasında yer alıyor.” Ayrıca, bant izleme ya da sürekli sıcaklık izleme gibi Endüstri 4.0 ile ilgili tüm yeni gelişmeler de modifikasyonlar arasında yer almaktadır. BEUMER Group teknik tasarımdan sahada montaja kadar her unsuru tek bir kaynaktan sağlamaktadır. Yalnızca tek bir irtibat noktasının söz konusu olması sayesinde organizasyon ve koordinasyon giderlerini azaltabilmek bunun avantajıdır.
Modifikasyonlar genellikle yeni inşaat süreçlerine ilgi çekici bir alternatif olarak öne çıktığı için karlılık ve özellikle de kullanılabilirlik konusu müşteriler açısından çok önemli bir role sahiptir. Modernizasyon tedbirleri söz konusu olduğunda, mümkün olduğunca çok sayıda bileşen ve yapı muhafaza edilir – buna çoğu durumda çelik strüktür de dahildir. Bu, malzeme maliyetlerini yeniden inşaata kıyasla tek başına yaklaşık yüzde 25 oranında düşürmektedir. Bu vaka üzerinden değerlendirilecek olduğunda elevatör kafası, bacalar, tahrik ünitesi ve elevatör giriş kısmı yeniden kullanılabilmektedir. Papenkort, “Montaj için harcanan emek daha az olduğu için de kesinti süresi genellikle çok daha kısa olmaktadır.” şeklinde bir açıklama yapmıştır. Bu durum yeniden inşaata kıyasla daha hızlı bir yatırım geri dönüşü elde etmeyi sağlamaktadır.

Resim 2: Bant ve kova arasına hiçbir malzeme nüfuz edemez.
İri taneli malzeme için Ağır Hizmet tipi sistem
Papenkort “Merkezi zincirli kovalı elevatörü yüksek kapasiteli “HD” bir bantlı kovalı elevatör haline gelecek şekilde revize ettik.” ifadesini kullanıyor. Tel içermeyen bölgelere sahip ve üzerine kovaların sabitlendiği bantlar, tüm BEUMER kovalı bantlı elevatörlerde olduğu gibi bu tipteki kovalı elevatörler için de kullanılıyor. Rakip ürünler söz konusu olduğunda kovaların montajı sırasında cıvatalar genellikle çelik halatların arasından geçilir. Bundan dolayı çelik halatlar bu noktalarda kaplamasız kalır ve bu durum da nemin içeri nüfuz etmesine neden olarak destek halatlarında korozyon ve hasara yol açabilir. Papenkort bu durumu “Sistemlerimizde böyle bir durum söz konusu değil. Kovalı elevatör bandının gerilme dayanımı tamamen muhafaza ediliyor.” diyerek açıklıyor.
Bir diğer önemli etken de bant kapama bağlantısıdır. BEUMER’in tüm çelik halatlı bantlarında ilk olarak çelik halat uçlarında bulunan kauçuk sökülür. Teknisyenler, bant kenetleme bağlantısının U şeklindeki bölümünde yer alan uçları, ayrık tel demetleri halinde bölüp bükerek bunlara beyaz metal dökümü uygularlar. Papenkort, “Müşteriler bu sayede zaman açısından büyük bir avantaj elde ediyorlar.” ifadesini kullanıyor. “Döküm yapıldıktan çok kısa bir süre sonra bağlantı noktası tamamen kürlenir ve bant kullanıma hazır hale gelir.”

Resim 3: Dövme segmentler ve cıvatalar yardımıyla 

kovalar bandın arka tarafına monte edilir.
Bandın istikrarlı şekilde çalışabilmesi
BEUMER ekibi bandın istikrarlı bir şekilde çalışabilmesini sağlamak ve aşındırıcı malzeme taşınması durumunda sistemin hizmet ömrünü uzatmak için tahrik kasnağını mevcut segmentli kaplamalar yerine özel olarak uyarlanmış seramikli kaplamalar kullanarak teçhiz etmiştir. Bunlar istikrarlı ve düz bir hatta çalışmaları için bombeli bir yapıya sahiptirler. Bakım kolaylığı sağlayan tasarımı sayesinde segmentli kaplamaların segmentlerinin bakım kapakları içerisinden teker teker hızlı bir şekilde değiştirilebilmeleri mümkün olur. Bu sayede, tahrik kasnağının bir bütün olarak değiştirilmesi artık gerekli olmaz. Segmentli kaplamalar tam seramik ya da çelikten üretilmiş astar üzerine kauçuk kaplanarak üretilmiştir. Taşınan malzemenin türüne bağlı olarak seçim yapılır.
Kovalar, tahrik kasnağının bombeli şekline uyarlanmıştır ve bu sayede bandın hizmet ömrünü önemli ölçüde arttıracak şekilde yüzeye düz bir şekilde otururlar. Şekilleri daha sorunsuz bir şekilde çalışmalarını ve dolayısıyla gürültünün azaltılmasını mümkün kılar. İşletmeci, kullanım amacına bağlı olarak kovaları kendisine en uygun tasarıma sahip olacak şekilde teslim alır. Söz gelimi bunlar kauçuk bir tabana sahip olabilirler ya da yüksek kaliteli çelikten imal edilebilirler. Kendini kanıtlamış BEUMER HD teknolojisinin sunduğu özel kova bağlantısı son derece etkileyicidir. İri taneli malzemenin kova ile bant arasına girmesinin önlenmesi için, kova, kovalı elevatör bandına aynı hizada monte edilebilen uzatılmış bir arka plaka ile teçhiz edilmiştir. Ayrıca, HD teknolojisi sayesinde, dövme segmentler ve vidalar kullanılarak kovalar bandın arkasına sıkıca monte edilmektedir. Papenkort, “Bir kovanın koparak ayrılması için tüm vidalarının kaybolması gerekir.” ifadesini kullanıyor.

Resim 4: Paralel gerdirme aygıtı, gergi kasnağının yalnızca 

paralel olarak hareket edecek şekilde sınırlandırılmasını sağlar.
Her şeyin düz bir hatta çalışmasını sağlayabilmek
BEUMER, bant gerginliğinin sürekli olarak doğru bir düzeyde tutulabilmesini sağlamak için Duisburg’da ürünle teması ortadan kaldıran harici bir paralel gerdirme aygıtının montajını gerçekleştirdi ve bu sistem sayesinde gergi kasnağının yalnızca paralel olarak hareket edecek şekilde sınırlandırılması sağlandı. Gergi tambur rulmanları tamamen mahfaza ile çevrelenmiş yapıya sahip bir iç yatak olarak tasarlanmıştır. Yatak yuvaları yağ ile doldurulmuştur.
Papenkort yaptığı açıklamada “HD teknolojimizin bir parçası da bakım kolaylığı sağlayan kafes tipi gergi kasnağıdır. Taşınmakta olan aşındırıcı malzeme nedeniyle çubuklar sertleştirilmiş yapıdadır ve parça değişiminin hızlı şekilde yapılabilmesini sağlamak için kafes tipi gergi kasnağına cıvata ile bağlanmışlardır. Gergi kasnağı sıkışan dökme malzemelerden kaynaklanan bant hasarını güvenilir bir şekilde önleyen çiftli bir saptırma konisi ile teçhiz edilmiştir.” ifadelerini kullandı.

Resim 5: Germe kasnağı, topaklanmayı önlemek için kafes tipi ayak 

kasnağı olarak tasarlanmış olup çiftli bir saptırma konisi ile teçhiz 

edilmiştir. Bu siparişte kafes tipi ayak kasnağının vidalı ve sertleştirilmiş 

versiyonu kullanılmıştır.
Memnuniyet sonrasında siparişler birbirini takip etti
Frank Baumann memnuniyetle, “Bu modifikasyon sayesinde dikey değirmenimizin sirkülasyon kovalı elevatörünün kullanılabilirliğini arttırabildik ve uzun vadede daha rekabetçi bir hale geldik,” diyerek sözlerine şu şekilde devam ediyor: “Yeni bir yatırım yapılmasıyla kıyaslandığında maliyetlerimizi azaltmamız mümkün oldu ve daha hızlı bir şekilde çalışabilir hale geldik. Gürültü seviyesinde büyük ölçüde bir değişim olduğu için ve önce ki zincirli kovalı elevatörün sorunsuz bir şekilde çalışmasına pek alışkın olmadığımız için, başlarda revize edilen sirkülasyon kovalı elevatörün çalışır durumda olduğuna kendimizi defalarca kez ikna etmemiz gerekti.”
Revizyon konusunda şirket o kadar hevesliydi ki diğer iki kovalı elevatörün de taşıma kapasitesi açısından optimize edilmesi konusunda BEUMER Group’u görevlendirdi. İşletmeci bu kapsamda da sürekli yaşanan bant kaymaları, kovaların elevatör gövdesine çarpması durumlarından ve zor bakım koşullarından şikayetçiydi. Baumann, “Tüm bunların yanında değirmenin kapasitesini daha da artırmak istedik ve bu yüzden kovalı elevatörlerin taşıma kapasitesine daha fazla esneklik kazandırma konusuna odaklandık.” diyerek durumu açıkladı. Sistem tedarikçisinin Müşteri Destek birimi 2020 yılında bu sorunu da çözdü. Baumann “Bu durumdan tam anlamıyla memnunuz.” diyerek görüşlerini paylaştı. “Revizyon sürecinde kovalı elevatörlerin enerji tüketimini de azaltabildik.”

Resim 6: Gergi kasnağı, topaklanmayı önlemek için kafes tipi olarak 

tasarlanmış olup çiftli bir saptırma konisi ile teçhiz edilmiştir. 

Bu siparişte kafes tipi gergi kasnağının cıvatalı ve sertleştirilmiş 

versiyonu kullanılmıştır.

Paylaş

CemenTürk, 2008 yılından itibaren iki ayda bir yayınlanan hazır beton ve çimento sektörüne ait bir sektör dergisidir. AjansGN’nin öncü, yenilikçi ve istikrarlı kimliğiyle sektörel yayıncılığa önemli bir ivme kazandıran CemenTürk, sektörün ortak sesi olmaya devam etmektedir.

Yorum Yap

© 2022 CemenTürk Dergisi - Tüm Hakları Saklıdır.

HAKKIMIZDA

CemenTürk, 2008 yılından itibaren iki ayda bir yayınlanan hazır beton ve çimento sektörüne ait bir sektör dergisidir. AjansGN’nin öncü, yenilikçi ve istikrarlı kimliğiyle sektörel yayıncılığa önemli bir ivme kazandıran CemenTürk, sektörün ortak sesi olmaya devam etmektedir.

Exit mobile version